Vår- och sommarprogram 2019

Lördag 6 april

Klädbytardag i samarbete med Tryde 1303 som ligger strax norr om Svamparondellen. Kl. 10-15. Smart för både miljön och din ekonomi. För mer info kolla in www.tryde1303.com Kontakt: Sara 0737-15 05 93

Lördag 27 april

Nu vandrar vi resterande del av Gårdlösaleden och njuter av vårens antågande. Sträckan är ca två kilometer. Ta med fika och kläder efter väder. Samling på Lidls parkering kl. 13.30 och Smedstorp kyrka kl. 14.00. Kontakt: Per 0705-19 26 49.

Tisdag 7 maj

I skymningen spelar grodorna. Vi samlas på Lidls parkering i Tomelilla   kl. 20.45 eller Högaborgs naturreservat kl. 21.15. Ta med varma kläder, stövlar och ficklampa. Medan mörkret faller berättar vi lite om de olika djur vi kan hitta, då kan det vara skönt med en fika och något att sitta på. Kontakt: Sara, 0737-15 05 93.

Tisdag 21 maj

Vi besöker Örups almskog tillsammans med LRF Ramsåsa-Benestad. Under 1850-talet fanns här Skånes största storkkoloni. Nu är det en dröm för djur och växter som gillar döda träd. Grillad korv och dricka erbjuds för 20kr. Kläder efter väder. Samling på Lidls parkering kl. 18.00 eller i grustaget vid Örups almskog kl. 18.30. Kontakt: Ingmar 0417- 401 42.

Lördag 25 maj

Natursnokarna och Österlens sköna vattendrag anordnar vattensafari för hela familjen. Plats: Vid Banvaktsstugan i Fyledalen. Drop in mellan 11.00-15.00. Lär dig mer om livet både över och under vattenytan. Vi kommer ha olika stationer där man kan håva, måla och leka i naturen. Ta gärna med matsäck, vi bjuder på frukt och dricka! Oömma kläder och stövlar. Kontakt: Sara, 0737-15 05 93.

Söndag 16 juni

De vilda blommornas dag. Tillsammans med Ystads naturskyddsförening besöker vi Örupskärret. Där kan vi hitta bland annat majviva, smörboll och brudsporre. Samling på Lidls parkering kl. 09.30 eller vid reservatets parkering kl. 10.00. Ta med lupp, kikare och fika. Kontakt: Mattias, 0730-51 03 73

Söndag 11 augusti

Vi letar trollsländor vid Christinehofs Ekopark. Passa på att stifta närmare bekantskap med dessa vackra rovdjur. Linda Birkedal, nuvarande ordförande i Naturskyddsföreningen Skåne, guidar oss. Ta gärna med lupp och stövlar. Ta med egen fika eller passa på att fika på slottet efteråt. Samling på Lidls parkering kl. 09.30 eller Christinehofs slott kl. 10.00. Kontakt: Sara 0737-15 05 93

Torsdag 15 augusti

Tillsammans med Albo Härads Hembygdsförening går vi på byvandring i Agusa. Guide är Per Åke Karlsson. Ta med kläder efter väder och fika. Samling på Lidls parkering kl. 18.00 eller vid sista gården på vänster sida innan Agusakorset från Björnastadshållet kl. 18.30. Kontakt: Ingmar 0417- 401 42.

Fridays for future

Missa inte denna klimataktion! Den första fredagen varje månad, klockan 15.00, träffas klimatmedvetna Tomelillabor vid Tomelilla station för ett kort möte. Mötena håller på fram till och med juni.