trandans

Vår- och sommarprogram 2018

trana

Tisdag 6 mars

Tidigt på året sträcker tranor över våra huvuden. Man hör dem innan man ser dem och det är en underbar upplevelse. Naturfotografen Karlo Pesjak följer ett tranpar i Lilla Tockarp, Smedeboda och Fåglarsjön. Han besöker också Hornborgasjön med tusentals tranor. Följ med på en bevingad fotoresa om våra och världens tranor.
Tomelilla bibliotek kl. 18.45. Föranmälan 0417 – 181 90

tranor pulken

Inställt pga snöstorm !

Söndag 1 april

På våren samlas tranorna vid Pulken. Följ med och titta på deras dans! Samling på Lidls parkering kl. 08.30 eller kl. 09.00 på Piratens parkering norr om Brösarp utmed väg 19. Ta med fika, varma kläder, kikare eller tubikare.

ejdersträck

Söndag 8 april

Ejderns dag. Vi åker till Kåseberga och spanar på ejdrarna. Samling på Lidls parkering kl. 08.30. Ta med varma kläder, kikare eller tubkikare.

Lördag 14 april

Klädbytardag i samarbete med Tryde 1303 som ligger strax norr om Svamparondellen, Kl. 11.00 – 17.00. Tag med fem plagg och byt ut dom mot fem nya. Smart för både miljön och din ekonomi. För mer info kolla på www.tryde1303.com.
Kontakt: Sara 0737 – 15 05 93

klockgroda

Lördag 5 maj

Natursnokarna lyssnar på grodornas spel. Vi samlas på Lidls parkering i Tomelilla kl. 20.30 eller Högaborgs naturreservat kl. 21.00. Ta med varma kläder, stövlar, ficklampa och något att sitta på. Aktiviteten är anpassad för familjer med barn upp till 12 år.
Föranmälan till Sara , 0737 – 15 05 93

Tisdag 22 maj

Biologiska mångfaldens dag tillsammans med LRF Ramsåsa – Benestad. Kommunekolog Charlotte Lindström guidar oss. Sedan grillar vi och LRF bjuder på korv och dricka. Kläder efter väder. Samling på Lidls parkering kl. 18.30 eller gamla tegelbruket i Fyledalen kl. 19.00.

Söndag 3 juni

Natursnokarna bygger insektshotell och lär sig mer om småkryp. Aktiviteten är anpassad för familjer med barn upp till 12 år.
Vi samlas på Lidls parkering i Tomelilla kl. 10.30 eller kl. 11.00 på Nybo gård, Lunnarp.  Samåkning går att ordna från Tomelilla.
Föranmälan till Sara , 0737 – 15 05 93

drakamöllan

Söndag 17 juni

De vilda blommornas dag. Tillsammans med Österlens naturskyddsförening besöker vi det kuperade naturreservatet Drakamöllan. Vi spejar efter tofsäxing, sandnejlika, sandlilja och andra sällsyntheter, och njuter av blomsterprakten i allmänhet. Samling vid Lidls parkering kl. 09.30 eller vid reservatets parkering kl.10.00. Ta med lupp, kikare och fika.

Kontakt: Mattias 0730 – 51 03 73

trollslända

Söndag 12 augusti

Trollsländor och gräshoppor. Tillsammans med Trollsländeföreningen och Österlens naturskyddsförening beger vi oss till Christinahofs Ekopark för att stifta närmare bekantskap med dessa vackra rovdjur. Ta gärna med lupp, stövlar och fika. Samling på Lidls parkering kl. 09.15 eller Christinehofs slott kl. 09.45.
Kontak,t: Sara 0737 – 15 05 93

Verkar någon programpunkt intressant ? I så fall är du hjärtligt välkommen att delta, vare sig du är medlem eller inte. Det gäller även våra grannkretsar.

Fåglar vid våra åar – fågelkurs med Agne Paulsson. Lär dig mer om hur man skådar fåglar

och känner igen de olika arterna.

forsärla

Torsdag 12 april

Sammankomst 1. Plats Andrarums IF klubblokal. Klockan 18.00 -21.00. NIT bjuder på fika.

verkeån

Torsdag 3 maj

Sammankomst 2. Plats Bengtemölla vid Verkaån. Andrarums IF klubblokal. Klockan 18.00 -21.00. Ta med kikare olch fika.

haväng

Lördag 2 juni

Sammankomst 3. Plats Drakamöllan eller Ravlundafältet. Gyllingfrukost. Klockan 07.00 -12.00. Ta med fika och kikare.

Anmälan till Jörgen, 0760 – 96 04 80    Detta är ett samarrangemang med Brösarps byalag