Lördag 12 oktober – Ett besök i dinosauriernas värld

Vid det nedlagda kvartsbrottet vid Eriksdal i Fyledalen finns välbevarade geologiska avlagringar som bildades här i ett stort floddelta för 170 miljoner år sedan, under juraperioden. Detta var tiden när dinosaurierna härskade på jorden. Vi studerar lerorna och sedimenten som bildades då. Birger Schmitz, professor i geologi vid Lunds universitet, leder exkursionen. Han har forskat om
hur dinosaurierna dog ut genom ett nerslag av en tio kilometer stor himlakropp i Mexico för 66 miljoner år sedan. Han berättar om detta och om juratidens dinosaurier. Vi får höra om gigantiska sauropoder, 30 meter långa och 40 ton tunga, som betade trädens kronor, och om de stora rovdinosaurierna med enorma käkar som jagade i landskapet. Dinosauriefantaster i alla åldrar är välkomna. Ta med stövlar. Samling kl. 13.00 på Röddingebergsvägen vid nedlagda Eriksdals kvartsverk. Föranmälan till birger.schmitz@gmail.com. Kontakt: Andrea 0705 – 63 32 73