NATURSKYDDSFÖRENINGEN I TOMELILLA

Kungsfiskaren

Genom ideellt arbete kommande säsong skall vår förening inventera och göra förbättringar för kungsfiskaren i våra vattendrag. Detta projekt ligger i linje med de åtgärder som skall utföras i Leaderbidragets syfte. Objektet Österlens sköna vattendrag har nämligenn fått bidrag för att utveckla kunskapen och därmed skapa förutsättningar för bättre vattenkvalitet i våra vattendrag på Österlen de kommande åren.   / Ingmar Jönsson ordf

Vem ska ha miljöpriset 2017 ?
NIT och Tomelilla kommun delar ut ett miljö- och naturskyddspris. Priset ges för åtgärd eller engagemang för bibehållen, nyskapande eller vidtagen åtgärd inom områden natur och miljö i Tomelilla kommun. Priset delas ut till enskild person som är fast boende i kommunen eller till organisation/förening med verksamhet i kommunen. Förslag lämnas till NITs styrelse eller till Tomelilla kommun innan årsskiftet. Diplom och prispeng delas ut på NITs årsmöte.

Miljöpriset för 2016 delades mellan Lauras Salong och Lennart Bengtsson med följande motiveringar…

Lauras Salong:  Pristagaren värnar om kundens hälsa och en hållbar miljö genom ekologisk hårvård med naturliga råvaror och växtfärger.

Lennart Bengtsson: Med de naturfoton som publiceras i lokaltidningen och som ledare vid olika naturvandringar sprider han kunskap och intresse för vår natur och miljö.

.