NATURSKYDDSFÖRENINGEN I TOMELILLA

Fåglar i våren

tranor pulken

En av de finaste upplevelserna på våren är när man får höra de första tranorna komma flygande norrut. Vi kommer att ha fågeltema i vår. Den 6 mars kommer Karlo Pesjak tillbiblioteket och håller ett föredrasg om tranor. Söndagenn den 1 april åker vi till Pulken för att se tranorna dansa. Vi ska ha en studiecirkel tillsammans med Brösarps byalag där vi kommer att lära oss mera om fåglar.   / Ingmar Jönsson ordf

Vem ska ha miljöpriset 2018 ?
NIT och Tomelilla kommun delar ut ett miljö- och naturskyddspris. Priset ges för åtgärd eller engagemang för bibehållen, nyskapande eller vidtagen åtgärd inom områden natur och miljö i Tomelilla kommun. Priset delas ut till enskild person som är fast boende i kommunen eller till organisation/förening med verksamhet i kommunen. Förslag lämnas till NITs styrelse eller till Tomelilla kommun innan årsskiftet. Diplom och prispeng delas ut på NITs årsmöte.

Miljöpriset för 2017 tilldelades Smedstorps byalag för deras arbete med att bygga och underhålla Gårdlösaleden – en vandringsled på12 km genom vacker natur kring Smedstorp.

.