NATURSKYDDSFÖRENINGEN I TOMELILLA

Österlens sköna vattendrag ( OBS. Studiecirkel om Vårt Viktiga Vatten startar – se programsidan )

Vår förening har, liksom Ystadskretsen, en representant i Nybroåns vattenråd. Under föregående år har det varit intensivt samråd med övriga vattenråd på Österlen. Bland annat är Verkeån med och denna är Skånes renaste vattendrag. Det har ansökts om bidrag från Leader-projektet om att få möjlighet att anställa en person som ska arbeta med samordning och utveckling av Österlens sköna vattendrag. Vår förening kommer att ha som huvudtema att främja vattenvården. Vi kommer bl.a. att starta en studiecirkel om vattenvård – läs mer på vårprogramsida. / Ingmar Jönsson

Vem ska ha miljöpriset 2017 ?
NIT och Tomelilla kommun delar ut ett miljö- och naturskyddspris. Priset ges för åtgärd eller engagemang för bibehållen, nyskapande eller vidtagen åtgärd inom områden natur och miljö i Tomelilla kommun. Priset delas ut till enskild person som är fast boende i kommunen eller till organisation/förening med verksamhet i kommunen. Förslag lämnas till NITs styrelse eller till Tomelilla kommun innan årsskiftet. Diplom och prispeng delas ut på NITs årsmöte.